dobojka | 26 Mart, 2022 13:53
Banjalucki list Razvitak iz 1938 godine donosi tekst o pojmu baine uke . Clanak je karakteristican
pre svega zbog toga sto donosi pricu o narodnom verovanju a potom i zbog cinjenice da je ovaj
pojam koristio i sam Petar Kočić . Narod zapaza i nagle klimatske promjene na kraju zime i zove
ih babine uke . Drze da ih ima svega devet a neki po njima racunaju i doba godine . I Kocic u
svojoj prici Grob slatke duse veli uz ono devet babinije uka iza Mučenika . U nekim krajevima
kao i u Zmijanju babine uke su devet dana marta i zavrsavaju se na Mucenike a u Pounju su
poslednja cetiri dana februara i prvih pet dana mjeseca marta . Svaki od tih devet dana ljudi
namjene jednoj babi u selu . Ako je taj dan rdjavo vrijeme mecava sjete se najgore babe u
selu govoreci naopake i te babe spomene se njeno ime post se njezin ukiselio . Ako bude
koji lijep suncan dan onda kazu Sigurno je danas ta i ta baba i spomenu ime zene stare
koja u selu uziva glas kao najbolja zena . Ovaj pojam je ostao od prastarog narodnog
vjerovanja po kome neke licnosti magijama uticu na promjene vremena , na kisu i na rod .
Vuk Stefanovic Karadzic je u svom rijecniku naveo rijeci babini jarci , babini kozlici , babini
ukovi i kao objasnjenje donio ovu narodnu pricu . Pripovjedaju da je nekakva baba
istjerala jarice u planinu da dunuo sjever i udario snjeg a ona rekla Prc Marcu ne bojim te
se moji jarici petoroscici . Na to se rasrdi Mart pa uzajmisvi od Februara nekoliko dana
navali sa snjegom i mrazom te se smrzne i okamene i baba i njezini jarici . Narod prica o
toj okamenjenoj babi i jaricima da ih ima na svim vecim planinama .
« | Mart 2022 | » | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |